MITÄ PODCASTIN TEKEMINEN MAKSAA

Alla olevasta esimerkeistä saat osviittaa, mitä podcastin toteuttaminen maksaa. Harrastelija voi tuottaa oman henkilökohtaisen podcastinsta ihan pikkurahalla, jopa ilmaiseksi. Tarvitset vähimmillään vain kännykän ja/tai läppärin. Ja ehkä jonkun edullisen USB-mikrofonin.

Kun puhutaan yrityksen tai organisaation podcast-sarjasta, noustaan tuosta lähtötasolta jo jonkin verran ylöspäin. Kannattaa huomioida, että podcastia kuunnellaan useimmiten kuulokkeilla, jolloin äänenlaatuun panostaminen on erittäin merkittävä tekijä siihen, miten nautinnolliseksi kuuntelija podcastin kokee. Sisällön lisäksi myös tekninen toteutus ratkaisee, palaako kuuntelija podcastin seuraavan jakson pariin. Tai kuunteleeko ylipäätään ensimmäistä jaksoakaan pidemmälle. Tai saatko podcastisi vieraaksi oman alasi huippunimet.

Erittelimme alle hiukan ammattimaisesti tuotetun podcastin tekemisen teknisiä kustannuksia

– > VARAA ONLINE-TAPAAMINEN PODCAST-TUOTTAJAN KANSSA

Varaa tästä 15-30 minuutin veloitukseton videotapaaminen podcast-tuottajan kanssa, niin voimme antaa Sinulle yksilöllisen ja sitovan hintatiedon podcastillesi.

SISÄLLÖN SUUNNITTELUN JA TOIMITUSTYÖN KUSTANNUKSET

Sisällön suunnittelu ja toimitustyö on podcastin tärkein osuus. Se on myös kustannusten muodostumisen kannalta keskeisin elementti. Jotkut tekevät sisällön kokonaan itse ja pyytävät tarjouksen vain teknisestä toteutuksesta, mutta suosittelemme aina, että pyydät ammattilaisen apua myös sisältöön. Se voi olla konsultointia konseptin suhteen tai tuotantokauden jaksojen teemaideointia. Tai laajimmillaan voit hankkia kauttamme myös toimittajan toimimaan podcastisi hostin. Usein puheviestinnän ammattilainen antaa vinkkejä myös puhe- ja mikrofonivinkkejä.

Koska vaihtoehtoja on niin runsaasti, hintatietoa on mahdoton kertoa ilman laajuuden kartoitusta. Ota meihin kuitenkin yhteyttä, niin rakennetaan yrityksellesi ja yhteisöllesi sopiva paketti.

PODCASTIN ÄÄNIMAAILMAN KUSTANNUKSET

Äänitunniste, jingle on tärkeä osa houkuttelevaa ja tunnistettavaa podcastia. Sitä voidaan käyttää podcastin alussa toivottamaan kuuntelijat tervetulleeksi, sillä voidaan rytmittää jakson sisältöä ja sitä voidaan käyttää jakson lopussa äänen häivytykseen.

Pelkän äänitunnisteen lisäämisen lisäksi podcastiin voi suunnitella ihan oman äänimaailman. Ääntä ja taustamusiikkia voidaan käyttää podcastissa monipuolisesti jaksottamaan, tauottamaan sekä luomaan haluttua tunnelmaa. Autamme Sinua mielellämme mieleenpainuvat podcastin suunnittelussa ja tuotannossa.

Me Podcastoryssä tarjoamme asiakkaillemme ammattitaitoisen musiikkisuunnittelijan palvelut. Ammattitaitoisella suunnittelulla voimme säästää kustannuksiasi käyttämällä erittäin laajojen musiikkikirjastojemme sisältöä. Tarvittaessa voimme järjestää podcastillesi erikseen sävelletyn jo toteutetun musiikkimaailman.

Millaisen äänimaailman podcastiisi haluatkaan valita, hoidamme käyttöösi ja suunniteltuihin jakelukanaviin soveltuvan musiikin lisenssoinnin puolestasi. Tällä myös varmistat sen, että vältyt mahdollisilta tekijänoikeusselvittelyiltä.

ILMAN KUUNTELIJOITA KAIKKI ON TURHAA

Podcastia ei ole mielekästä tehdä, jos sitä ei kuuntele kukaan. Siksi tarvitaan markkinointia. Markkinoinnin pystyt ratkaisemaan osittain jakelualustavalinnalla. Esimerkiksi Radio Play:ssä, Suplassa tai jossain muussa kotimaisen median palvelussa kuuntelijoita liikkuu jo valmiiksi ja pystyt paketoimaan podcastiisi ko. mediatalon omia mainosratkaisuja. Autamme sinua mielellämme siinä.

Toinen vaihtoehto on se, että valitset jonkin edullisen julkaisualustan ja rakennat markkinoinnin itse. Tai annat sen meidän hoidettavaksi. Tapoja ja kanavia podcast-sarjan markkinointiin on monia. Yleensä markkinointiin valjastetaan yritysten verkkosivujen ja esimerkiksi uutiskirjeen lisäksi monipuolisesti sosiaalisen median ratkaisuja. Mediamainontaakaan unohtamatta. Kysy meiltä tarjous podcast-sarjan markkinointiratkaisuista.

Kaikki on kuitenkin kiinni siitä, mitkä ovat tavoitteesi ja ketä kuuluu kohderyhmääsi. Karkeaksi ohjesäännöksi voisi sanoa, että käytä markkinointiin vähintään yhtä paljon panoksia kuin tekniseen tuotantoonkin käytät.

ÄÄNITUOTANNON KUSTANNUKSET

(äänitys, jälkityöt ja valmiin äänitiedoston luominen)

Podcast-sarjan tuotantokustannuksiin vaikuttaa merkittävästi toteutustapa. Toteutetaankö äänitykset jossain kiinteässä äänitysstudiossa vai rakennetaanko studio esimerkiksi yrityksen neuvottelutiloihin?

Kummassakin on puolensa. Pystymme palvelemaan molemmissa tilanteissa. Uusi, moderni ja tasokas äänitysstudiomme on valmistunut Helsingin keskustaan. Joskus asiakkaamme valitsevat kuitenkin sen, että rakennamme studion heidän tiloihinsa. Se on joskus helpoin tapa saada kiireiset yrityspäättäjät ja vaikuttajat mikrofonien äärelle. Kun tuotannot suunnitellaan huolella ja samalla äänityskerralla tehdään useampi jakso, tuotantohintamme alkavat muutamasta sadasta eurosta (alv 0%) per jakso. Tällä kustannustasolla saat podcast-sarjallesi laadukkaan teknisen tuotannon avaimetkäteen-periaatteella. Sinun täytyy vain järjestää keskustelijat paikalle ja valmistella sisältö. Tai voit antaa myös sen meidän huoleksemme.

Palvelumme sisältää äänityksen modernilla ja laadukkaalla ammattikalustolla, ammattimaisen jälkityön editointeineen ja miksauksineen. Sekä tietysti julkaisuvalmiin äänitiedoston, ladattuna sovitulle julkaisualustalle.

JULKAISUALUSTAN KUSTANNUKSET

Vaihtoehtoja podcastin julkaisulle on monia. Voit ladata podcastisi johonkin ilmaiseen alustaan ja toivoa parasta, että podcastisi tavoittaa haluamasi kuulijakunnan. Tai ladata sen johonkin maksulliseen kotimaisen tai ulkomaisen median ylläpitämään podcast-alustaan, johon voi olla helpompi ohjata haluamaasi kohderyhmää. Tai mitä vaan noiden välillä tai alustoja yhdistäen.

Riippuen tietysti podcastisi tavoitteista, lähtökohtaisesti suosittelemme kaikille yritysten ja yhteisöjen podcasteille panostamista laadukkaaseen alustaan ja podcast-sarjan tehokkaaseen markkinointiin.

Me käytämme julkaisuissa aina ammattitason hosting-palveluja, jolloin pystymme seuraamaan tarkemmin sarjan kuuntelun analytiikkaa. Käyttämällä markkinoilla olevia ilmaisalustoja hyväksyt myös sen riskin todennäköisempänä, että alustan omistaja myy podcastisi ympärille mainontaa tai halutessaan lopettaa koko ilmaispalvelun.

Hostingpalvelusta sarjasi jaellaan useisiin erilaisiin palveluihin. Niitä ovat esimerkiksi Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts tai mediatalojen omat palvelut, kuten Sanomien Supla tai Bauer Median Radio Play. Yleensä suosittelemme useampaa palvelua, joihin uudet jaksosi aina automatisoidusti toimitetaan. Ne eivät ole toisiaan poissulkevia ja uusien jaksojen toimitus alustoille pystytään automatisoitumaan. Kanavat valitaan aina kohderyhmääsi ajatellen ja joskus podcast jaellaan vain esimerkiksi yrityksen työntekijöille suljetussa ympäristössä.

Hoidamme julkaisualusta-asiat puolestasi, niin Sinun ei tarvitse seikkalla tässä viidakossa.

Hosting-palvelun kuukausikustannukset ovat tyypillisesti 10-20 euron välillä.

PYYDÄ TARJOUS PODCASTISTA!

PODCASTORY

Iso Roobertinkatu 30, 00120 Helsinki
myynti@podcastory.fi
050 3703241