050 3703241 myynti@podcastory.fi

Ammattilaisen podcast-vinkit


Podcast-tuottajan käytännön vinkkejä, miten vältät podcastien sudenkuoppia

Minulta kysytään usein neuvoja, kuinka tehdä onnistunut ja menestyksekäs podcast-sarja. Varmoja ohjeita sellaiseen ei kukaan voi antaa. Kokemus luo kuitenkin varmuutta. Olen ollut toteuttamassa jo pariakymmentä podcast-sarjaa ja kokosin alle muistilistan, jota noudattamalla pääset todennäköisesti lähemmäs tavoitteitasi.

Niche on podcast-sisältöjen kuningas.

Podcastien määrän kasvaessa myös podcastien kuuntelijan odotukset ja vaatimukset kasvavat. Kuunteluajasta kilpailevat monet muutkin tahot. Kuuntelijat eivät ole valmiita käyttämään aikansa puolivillaisen höpöttelyn kuuntelemiseen, vaan halutaan pysyä tiukasti teemassa. Mitä rajatumman aihepiirin podcastillesi rakennat, sitä sitoutuneemman yleisön tavoitat. He janoavat podcastiasi ja jaksavat kuunnella jokaisen jakson alusta loppuun.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

Monet maailman suosituimmat podcastit ovat pohjaltaan keskusteluja. Tenhoava keskustelu pitääkin kuulijan hyvin otteessaan. Valitettavasti vain harva meistä on maailmanluokan keskustelija. Jos et kuulu heihin, mutta haluat saada kuulijasi mielenkiinnon pysymään yllä, kiinnostuksen ylläpitämiseen on työkaluja tarjolla. Podcast-jaksojen sisään voidaan rakentaa erilaisia elementtejä, kuten aiheenvaihtoja, välitunnareita, erilaisia inserttejä tai vaikka puhelinhaastatteluja. Hyvä konsepti viimeistellään tietenkin hyvällä äänimaailmalla ja sopivalla tunnusmusiikilla. Muista kuitenkin pitää maltti mielessä rakennellessasi podcastisi rakennetta ja audiomaailmaa. Yksinkertaisuus voi olla kaunista. Onhan monet klassikkohititkin on tehty kolmella soinnulla.

Pituudella on väliä.

Jos podcastisi sisältö käsittelee perhonsidontaa ja kohderyhmäsi on perhokalastajat, voit huoletta venyttää jaksojesi pituutta, harrastuksiin ja vapaa-aikaan liittyvät ”intohimosisällöt” pitävät kuulijan otteessaan pidempään. Jos taas kohderyhmäsi on suuryritysten johto, kannattaa jaksojen pituus mitoittaa heidän kalentereihin sopivaksi. Suomalainen kuuntelija kuuntelee podcastia kerrallaan noin puolen tunnin ajan.  Se on hyvä lähtökohta.  Ja hyvä nyrkkisääntö on se, että mitä paremmin jakson rakenteet ja sisällöt suunnittelet, sitä syvällisemmin voit jakson teemaan paneutua.

Toista, toista, toista.

Podcast-sarjojen kuulijamäärät kumuloituvat sarjan pituuden myötä. Joka kerta, kun julkaiset uuden jakson, vanhat jaksosi saavat myös lisää yleisöä. Podcasteissa, niin kuin muussakin viestinnässä toistojen määrä on ratkaisevassa asemassa. Haluatko siis enemmän yleisöä vai vähemmän yleisöä? Jos haluat enemmän, muista toistot.

Panosta laatuun.

Olet varmasti törmännyt podcastiin, jossa kaksi keskustelijaa istuu kaikuisan keittiön pöydässä ja äänitys on tapahtunut kännykän tai läppärin mikrofonilla. Ääni kaikuu korviin epämiellyttävästi, puhujien äänentasot vaihtelevat ja taustalta kuuluu ikävää kohinaa.  Harrastepodcasteissa tämä on ihan ok, mutta jos olet rakentamassa liiketoimintaa tai vaikka organisaatiollesi houkuttelevaa brändiä, silloin kannattaa panostaa ammattimaiseen studiotuotantoon. 

Valitse oikeat alustat.

Suomen suosituin podcast-alusta on Yle Areena. Sieltä löydätkin lukuisia todella mielenkiintoisia ja hyvin tuotettuja podcasteja. Jos kuitenkin olet suunnittelemassa podcast-sarjaa yritykselle tai organisaatiolle, Yle Areenan portit julkaisukanavana ovat pääsääntöisesti suljetut. Ei hätää, hyviä vaihtoehtoja löytyy. Podcast-jaksot voidaan ladata kansainvälisille alustoille, kuten Spotify, Applen ja Googlen podcast-alustat ja tietysti omalle verkkosivullesi. Myös mediatalojen alustat kuten Supla ja Radio Play toimivat hyvinä julkaisualustoina.

Muista promota.

Vaikka tekisit podcast-sarjasi konseptoinnin kuinka huolella, käyttäisit ääninä parhaita ammattilaisia ja sisältösi olisi täyttä timanttia, se ei vielä takaa suurta yleisöä. Podcastin promoamiseen täytyy varata resursseja. Onneksi se ei ole salatiedettä. Vaaditaan vaan tukku oikein suunniteltuja ja toteutettuja toimenpiteitä, ihan niin kuin muidenkin sisältöjen promoamisessa. Sosiaalisen median sisältöjä, bannereita, uutiskirjeitä, mediakontaktointia, ääni- ja videoklippejä ja tekstiksi aukikirjoittamista.  Ja tietysti hiukan myös rahaa. Toki aina tuurillakin on oma osansa menestyksessä.

Haluaisitko kuulla lisää? Ota yhteyttä ja jatketaan keskustelua!

 

Jyrki Pasanen, podcast-tuottaja

 

Pyydä tarjous podcastista

× Moi, voinko jotenkin auttaa Sinua?