050 3703241 myynti@podcastory.fi

 

Mitä podcastin tekeminen maksaa?

 

Alla olevasta hinnastosta saat osviittaa, mitä podcastin toteuttaminen maksaa.  Harrastelija voi tuottaa oman henkilökohtaisen podcastinsa ihan pikkurahalla, jopa ilmaiseksi.   Tarvitset vähimmillään vain kännykän ja/tai läppärin.  Ja ehkä jonkun edullisen USB-mikrofonin.   Siitä lähdetään sitten ylöspäin.

Kun puhutaan yrityksen tai organisaation podcast-sarjasta,  noustaan tuosta lähtötasolta jo jonkin verran ylöspäin. Kannattaa huomioida, että podcastia kuunnellaan useimmiten kuulokkeilla, jolloin äänenlaatuun panostaminen on erittäin merkittävä tekijä siihen,  miten nautinnolliseksi kuuntelija podcastin kokee.  Sisällön lisäksi myös tekninen toteutus ratkaisee, palaako kuuntelija podcastin seuraavan jakson pariin. Tai kuunteleeko ylipäätään ensimmäistä jaksoakaan pidemmälle.

 
Erittelimme alle hiukan podcastin tekemisen teknisiä kustannuksia.

 

Sisällön suunnittelun ja toimitustyön kustannukset

Sisällön suunnittelu ja toimitustyö on podcastin tärkein osuus.  Se on myös kustannusten muodostumisen kannalta keskeisin elementti.  Jotkut tekevät sisällön kokonaan itse ja pyytävät tarjouksen vain teknisestä toteutuksesta, mutta suosittelemme aina, että pyydät ammattilaisen apua myös sisältöön.  Se voi olla konsultointia konseptin suhteen tai tuotantokauden jaksojen teemaideointia.  Tai laajimmillaan voit hankkia kauttamme myös toimittajan toimimaan podcastisi hostin.   Usein puheviestinnän ammattilainen antaa vinkkejä myös puhe- ja mikrofonivinkkejä.

Koska vaihtoehtoja on niin runsaasti, hintatietoa on mahdoton kertoa ilman laajuuden kartoitusta.  Ota meihin kuitenkin yhteyttä, niin rakennetaan yrityksellesi ja yhteisöllesi sopiva paketti.

 

Äänituotannon kustannukset (äänitys,  jälkityöt ja valmiin äänitiedoston luominen)

Podcast-sarjan tuotantokustannuksiin vaikuttaa merkittävästi toteutustapa.  Toteutetaankö äänitykset jossain kiinteässä äänitysstudiossa vai rakennetaanko studio esimerkiksi yrityksen neuvottelutiloihin? 

Kummassakin on puolensa. Pystymme palvelemaan molemmissa tilanteissa. Uusi, moderni ja tasokas äänitysstudiomme on valmistunut Helsingin keskustaan.  Joskus asiakkaamme valitsevat kuitenkin sen, että rakennamme studion heidän tiloihinsa.   Se on joskus helpoin tapa saada kiireiset yrityspäättäjät ja vaikuttajat mikrofonien äärelle.   

Kun tuotannot suunnitellaan huolella ja samalla äänityskerralla tehdään useampi jakso, tuotantohintamme alkavat muutamasta sadasta eurosta (alv 0%) per jakso.  Tällä kustannustasolla saat podcast-sarjallesi laadukkaan teknsen tuotannon avaimetkäteen-periaatteella.   Sinun täytyy vain järjestää keskustelijat paikalle ja valmistella sisältö.  Tai voit antaa  myös sen meidän huoleksemme. 

Palvelumme sisältää äänityksen modernilla ja laadukkaalla ammattikalustolla, ammattimaisen jälkityön editointeineen ja miksauksineen.  Sekä tietysti julkaisuvalmiin äänitiedoston, ladattuna sovitulle julkaisualustalle.

Äänitunnisteen, eli jinglen kustannus

Äänitunniste, jingle on tärkeä osa houkuttelevaa ja tunnistettavaa podcastia. Sitä voidaan käyttää podcastin alussa toivottamaan kuuntelijat tervetulleeksi,  sillä voidaan rytmittää jakson sisältöä ja sitä voidaan käyttää jakson lopussa äänen häivytykseen.   Omat asiakkaamme käyttävät pääosin valmiista audiopankeista hankittavia tunnareita.  Lisenssi hankitaan joko jakso- tai tuotantokausikohtaisesti.   Audiopankista hankittu jingle lähtee hinnaltaan muutamasta eurosta ylöspäin.   Toisessa ääripäässä on podcast-sarjaa varten sävelletty tunnusmusiikki.  Sekin on erittäin hyvä vaihtoehto, koska täysin yksilöllinen ja vain omaan podcastiisi leimaantuva.  Meidän kauttamme järjestyy molemmat. Kysy lisää.

Pelkän äänitunnisteen lisäämisen lisäksi podcastiin voi suunnitella ihan oman äänimaailman.  Ääntä ja taustamusiikkia voidaan käyttää podcastissa monipuolisesti jaksottamaan, tauottamaan sekä luomaan haluttua tunnelmaa.  Autamme Sinua mielellämme mieleenpainuvat podcastin suunnittelussa ja tuotannossa.  

Millaisen äänimaailman podcastiisi haluatkaan valita, hoidamme äänten lisenssoinnin puolestasi.  

 

Julkaisualustan kustannukset

Vaihtoehtoja podcastin julkaisulle on monia.   Voit ladata podcastisi johonkin ilmaiseen alustaan ja toivoa parasta, että podcastisi tavoittaa haluamasi kuulijakunnan.  Tai ladata sen johonkin maksulliseen kotimaisen tai ulkomaisen median ylläpitämään podcast-alustaan,  johon voi olla  helpompi ohjata haluamaasi kohderyhmää.  Tai mitä vaan noiden välillä tai alustoja yhdistäen.

Riippuen tietysti podcastisi tavoitteista, lähtökohtaisesti suosittelemme kaikille yritysten ja yhteisöjen podcasteille panostamista laadukkaaseen alustaan ja podcast-sarjan tehokkaaseen.  Jos lataat podcastisi pelkästään johonkin ilmaisalustaan, hyväksyt myös sen, että alustan omistaja voi halutessaan vaikka sulkea palvelunsa.  Samoin sarjan edetessä sinut saattaa yllättää maksuttoman palvelintilan jälkeinen maksullisuus. Samalla voit menettää omat jaksosikin, sekä myös podcastiisi rekisteröityneet tilaajat.  Yleensä suosittelemme useampaa palvelua, joihin uudet jaksosi aina automatisoidusti toimitetaan. Ne eivät ole toisiaan poissulkevia ja uusien jaksojen toimitus alustoille pystytään automatisoitumaan.  Voi olla, että haluat podcastisi kotimaisen yleisön korviin esim. Radio Play:n,  Suplan tai jonkin muun kotimaisen median julkaisualustan kautta, mutta sen lisäksi voi olla järkevää, että podcast jaellaan myös Applen ja Googlen omille podcastpalveluille tai vaikka Spotifyyn. Podcastit voi ladata myös Youtubeen,  jolloin mukaan voidaan liittää näppärästi myös esim. tekstisisältöjä ja infografiikkaa.  Kansainvälisten julkaisualustojen kuukausikustannukset vaihtelevat nollasta eurosta muutamaan kymppiin. 

Tarjoamme podcastillesi reitin näihin kaikkiin ja palvelut tarvittaessa avaimetkäteen-periaatteella. Kysy meiltä lisää näistä.

 

Ilman kuuntelijoita kaikki on turhaa

Podcastia ei ole mielekästä tehdä, jos sitä ei kuuntele kukaan. Siksi tarvitaan markkinointia.  Markkinoinnin pystyt ratkaisemaan osittain jakelualustavalinnalla.  Esimerkiksi Radio Play:ssä,  Suplassa tai jossain muussa kotimaisen median palvelussa kuuntelijoita liikkuu jo valmiiksi ja pystyt paketoimaan podcastiisi ko. mediatalon omia mainosratkaisuja.   Autamme sinua mielellämme siinä. 

Toinen vaihtoehto on se, että valitset jonkin edullisen julkaisualustan ja rakennat markkinoinnin itse.  Tai annat sen meidän hoidettavaksi.   Tapoja ja kanavia podcast-sarjan markkinointiin on monia.  Yleensä markkinointiin valjastetaan yritysten verkkosivujen ja esimerkiksi uutiskirjeen lisäksi monipuolisesti sosiaalisen median ratkaisuja.  Mediamainontaakaan unohtamatta.   Kysy meiltä tarjous podcast-sarjan markkinointiratkaisuista.

Kaikki on kuitenkin kiinni siitä, mitkä ovat tavoitteesi ja ketä kuuluu kohderyhmääsi.  Karkeaksi ohjesäännöksi voisi sanoa, että käytä markkinointiin vähintään yhtä paljon panoksia kuin tekniseen tuotantoonkin käytät.

 

Pyydä tarjous podcastista

Tutustu myös ammattilaisen podcast-vinkkeihin

Podcastoryn tuottaja antaa Sinulle käytännönläheisiä vinkkejä, miten vältät pahimmat podcast-sudenkuopat.

Lue lisää….

× Moi, voinko jotenkin auttaa Sinua?